Szeretettel köszöntelek a Bumeráng Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Bumeráng Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Bumeráng Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Bumeráng Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Bumeráng Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Bumeráng Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Bumeráng Fan Club közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Bumeráng Fan Club vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az átlagnál lényegesen nagyobb mértékben ugrottak meg a budapesti központú, de már vidéken is terjeszkedő zenerádiók reklámbevételei tavaly decemberben, derül ki a TNS Media Intelligence mfor.hu-hoz eljuttatott statisztikáiból. A Juventus, a Rádió1 és a Roxy a jelek szerint a Neo FM és a Class FM kárára növekedett – a két új országos kereskedelmi adó elődjei reklámbevételének csupán töredékét hozta év végén. A hirdetők valószínűleg a hallgatottsági adatok hiánya és a frekvenciapályázat végeredménye körüli hercehurca miatt kerülték az újoncokat.
Komoly
mértékben emelkedtek a főváros központú, de többségükben jelentősebb
vidéki lefedettséggel rendelkező zenerádiók listaáron számított
bevételei tavaly decemberben 2008 decemberéhez és 2009 októberéhez
képest is.
Toronymagasan vezet a Juventus
Kereskedelmi rádiók listaáras reklámbevétele, 2009. december (millió Ft)
1. Juventus: 883
2. Rádió 1: 378
3. Roxy: 330
4. Class FM: 299
5. Neo FM: 294
6. Gazdasági Rádió: 205
7. Rádió Café: 158
8. Klubrádió 121
9. InfoRádió: 119
2008. december:
- Sláger: 1946
- Danubius: 1353
Forrás: TNS Media Intelligence
A
TNS Media Intelligence média- és reklámfigyeléssel foglalkozó cég
lapunkkal közölt adatai szerint a legtöbb plusz reklámpénz a Juventus
Rádióhoz folyt be, amelynek hirdetésből származó bevételei 38
százalékos bővülést produkálva mintegy 240 millió forinttal 883 millió
forintra emelkedtek a tavalyi év utolsó hónapjában egy évvel azelőtthöz
képest.
A Juventus bevételei 2009 októberéhez képest is
megugrottak, mintegy harmadával – mindkét adat összességében arra utal,
hogy az adó hasznot húzott a két egykori, országos kereskedelmi rádió,
a Sláger és a Danubius tavaly novemberi búcsújából.
Elemzők egyébként már akkor megjósolták a Juventus felfutását,
és az adó is mindent bevetett a kedvencük elvesztése miatt csalódott
hallgatók (és a hirdetők) átcsábítására - gondoljunk csak "Nem kell a gombokat nyomogatni. Változatlanul, a megszokott csatornán" szlogenra.
Nagyot ugrott a Rádió 1 és a Roxy is
Hasonló eszközhöz folyamodott a Rádió 1, amely akkor óriásplakáton hirdette: ők bizony továbbra is a régi frekvenciájukon hallhatók. A hirdetőket a jelek szerint sikerült meggyőzni, hiszen 2008 decemberéhez képest 18, 2009 októberéhez viszonyítva pedig 41 százalékos pluszt, összesen 378 millió forint reklámbevételt könyvelhettek el.
Alig maradt el a Rádió 1-től a nagy rivális Roxy, amelynek listaáron számolva 330 millió forintot hozott az év utolsó hónapja. Ez 2008. decemberhez képest 45, 2009 októberéhez viszonyítva pedig több mint száz százalékos bővülést jelent - tehát százalékosan ez az adó volt képes a legnagyobb növekedésre.
A TNS Media Intelligence úgynevezett listaárak alapján számítja ki a reklámköltéseket. A valós adatok ezektől akár komolyabb mértékben is eltérhetnek, hiszen a rádiók - a hirdetés gyakorisága vagy éppen barterüzletek alapján - kedvezményeket adhatnak. A tényleges árak nem publikusak, az engedmény mértéke pedig médiánként különbözhet. A reklámbevételek és a hallgatottság alakulására vonatkozó kérdéseinket eljuttattuk a Neo és a Class FM-hez is, azonban választ ezidáig nem kaptunk.
A reklámbevételt tekintve a Roxy
ma már a harmadik számú budapesti rádiónak számít - simán megelőzve a
Gazdasági Rádiót, a Rádió Cafét, a Klubrádiót és az Inforádiót. Utóbbi
négy adó átlagban csupán szerény növekedést produkált éves szinten -
hirdetési bevételeire nemigen hatott a cserebere a kereskedelmi
rádióknál. Ez nem is csoda, hiszen más típusú, így a klasszikus
kereskedelmi zenerádiókétól eltérő hallgatótáborral rendelkező
műsorszolgáltatókról van szó.
Beragadt a rajtnál a Neo és a Class
Külön
érdekesség, hogy a Juventus-Rádió1-Roxy hármas nem csak utóbbi négy
rádió, hanem a két új országos kereskedelmi adót is maga mögé
utasította decemberben. A Class és a Neo FM-en mindössze 299, illetve
294 millió forintot hagytak ott a hirdetők - ez aprópénz ahhoz képest,
hogy ugyanezen a frekvenciákon a Sláger 1 milliárd 946 millió, a
Danubius pedig 1 milliárd 353 millió forintot hozott össze egy évvel
korábban.
Az mfor.hu által megkérdezett elemzők szerint a
hatalmas különbség fő oka, hogy a hirdetők, illetve a kampányaikat
szervező médiaügynökségek nem merték "vakon" bevállalni a november
19-én indult két adót, hiszen még semelyikük sem rendelkezhetett
hallgatottsági adatokkal. Ráadásul a győzelmük kiváltotta
politikai-közéleti botrány is elriaszthatta a hirdetőket, hiszen a
Sláger- és a Danubius-rádióhoz köthető érdekcsoportok nyomása miatt
sokáig még az sem volt biztos, hogy novemberben startolhatnak.
A
gyászos decemberi számok miatt tehát még nem kell temetni sem a Neót,
sem a Classt, amelyek feltehetően már az első félévben elkezdenek
visszakúszni az elődeik által hozott bevételi szint felé. Hogy milyen
gyors lesz a felzárkózás, azt a negyedéves reklámköltési és
hallgatottsági adatok alapján lehet majd megbecsülni.
Wéber Balázs
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!